fredag 24 maj 2013

På resande fot: Återbesök i Åbo

Åbo

Första gången jag var i Åbo var på sportlovet 2012. Barnen och jag tog tåg till Stockholm och Finlandsfärja till Åbo. Vi tillbringade en dag i Åbo, övernattade (och badade tills vi var helt skrynkliga) på Sokos Caribia innan vi tog dagfärja tillbaka till Stockholm. Det var kallt men fint!

Den här gången hoppades jag på mildare väder och tog dessutom med mig en cykel. Det är himla smidigt att ta med cykel på färjan och kostar heller inte speciellt mycket. Vi tog kvällsfärjan från Stockholm ochåt en trevlig middag medan vi for genom Stockholms skärgård.

Aschan

Det första vi gjorde när vi kom till Åbo var att äta lite frukost i Saluhallen. Jag gillar Aschans Sininen Juna, där man kan fika i en tågvagn.
 Sen kollade vi lite på stadsbiblioteket, hälsade på en kollega innan det var dags att träffa en kompis på Salutorget. Vi hann även med att provsmaka goda kakor och kolla in vad som såldes på torget.

Tillsammans med vår kompis och kollega fick vi en guidad tur på cykel genom centrala Åbo. Lunch blev det på Mami, alldeles bakom biblioteket.

Efter lunch cyklade vi ut tilll Naantali eller Nådendal som det heter på svenska. Nådendal visade sig vara en vacker liten trädstad, inga mumintroll syntes dock till. Vi kollade även in det enorma spahotellet och tog en fika på deras café.

Det sista vi hann med innan det var dags att köra mot hamnen var ett besök på Cosmic café. Det kan vara lite trixigt att hitta men är väl värt ett besök. Det är en bar/café med ett stort utbud av öl och andra drycker (finns även goda alkoholfria) där man kan låna serietidningar eller sällskapsspel.

Besöket i Åbo blev ett bra tillfälle att köra in våra lånade cyklar inför cycling for libraries Sverige. På hemvägen fick vi tillfälle att prova nya Viking Grace som sjösattes i början på året. En liten lyxigare färja med champagnebar och fräscha hytter. Vi höll oss dock till den klassiska bufféen.
Vi var tillbaka i Stockholm tidigt på lördagsmorgon och efter att ha försökt hitta ett öppet café slutade det med att vi fick äta frukost vid centralstationen.

Jag gillar verkligen Åbo och hoppas att vi snart får tillfälle att besöka Finland igen!