onsdag 16 oktober 2013

Bokonsdag: Mannen under bron



”En fulltecknad almanacka förhindrar dig att göra det som faller dig in för stunden.”

Idag handlar det för omväxlings skull om en skönlitterär bok, "Mannen under bron" av Henrik Wallgren. Boken beskrivs som en roman men verkar innehålla en hel del självbiografiskt material. Den utspelar sig i Göteborg och bron som titeln syftar på är Älvsborgsbron.
Boken handlar om Henrik, en kulturarbetare som hankar sig fram i livet (i Göteborg). Han försöker pussla ihop vårdnad om  barnen med försörjning men är inte riktigt tillfreds med sin tillvaro. Han trivs varken i stan eller på landet och oroar sig för sin försörjning. Under Älvsborgsbron möter han uteliggaren Jaeger Wilson– en före detta börsmäklare som bränt alla broar och i honom hittar Henrik sin "Mästare". Och även om Mästaren inte vill vara någon mästare så tar en udda vänskap form och tillsammans lever de vildmarksliv i Göteborg med omnejd. De letar mat i containrar, jagar, knarkar och umgås med andra udda existenser. Så småningom drar de ut i Europa som luffare på jakt efter våren men också på jakt efter äventyret och friheten i form av norska pilgrimer, sexuellt frigjorda tyskar m. fl..

Jag tänkte en hel del på Fight club när jag läste boken. Det finns ett konsumtionskritiskt tema även i den här boken. Den ena huvudperson, Jaeger, har avgett ett löfte att inte röra pengar och han visare Henrik hur bra man faktiskt kan klara på att dumpstra, lifta, äta vad naturen ger etc Och jag ska inte avslöja allt men vem är egentligen mannen under bron...

Jag gillade verkligen boken - och inte bara för att den utspelar sig i Göteborg. Det som jag är mindre förtjust i är väl temat på män som drar ut på jakt efter frihet. Män som inte låter familjen hålla dem tillbaka. Nu är bokens huvudperson inte riktigt så macho för han längtar hela tiden tillbaka till familjen men kan inte riktigt hålla ihop tillvaron när är hos den.


Om författaren
Henrik Wallgren är inte bara bloggare och krönikör på Göteborgs Posten, han är även  musiker, filmare, poet, uppfinnare, pappa... Under förra året deltog han i Wind Wagon Project, där åtta man färdades i en vindfarkost genom Nevadas öken.

2 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok, jag läser dock väldigt sällan fiktion eller liknande. Ska ta och fundera på den här.

    "Det som jag är mindre förtjust i är väl temat på män som drar ut på jakt efter frihet. Män som inte låter familjen hålla dem tillbaka."

    Visst är det själviskt (hela västvärlden är idag mer självisk än någonsin?), men idag är det svårt att hitta "familjer" som känns naturliga. För mig som man har det hittills inte känts naturligt att stanna inom familjens ramar. Människor är så vilsna idag att åtminstone jag har svårt att hitta relationer där jag trivs. Barn är dock relativt öppna och formbara så där gäller kanske inte vilsenheten lika mycket? Jag förstår jakten efter frihet (under dessa förhållanden), jag söker den själv. I´m just being honest.

    Bra blogg du har förresten! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att alla söker frihet men att det på något sätt är mer ok för en man att överge familjen i sin jakt på frihet. Det är ett ständigt återkommande tema i böcker och film... Men hur det känns för de som lämnas kvar, de som får bita ihop och glömma sina drömmar för att få vardagen att gå ihop - deras röster hörs inte så ofta. Och barn må vara anpassningsbara men de är också väldigt konservativa - helst ska allting vara som det alltid har varit och just att familjen splittras ä något på påverkar barn enormt - även om de vuxna skiljs som vänner och försöker att göra det bästa av situationen.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin