tisdag 15 oktober 2013

Familjen har fått tillökning!

Untitled

Efter mitt inlägg där jag skrev om hektiska veckor och min fundering kring att köpa mig en crock pot i julklapp så fick jag ett generöst erbjudande från Acreto som är distributör i Sverige, om att långtidstesta en crock-pot.

Jag hörde första gången talas om crock-potst i början på 2000-talet genom Flylady men då gick det bara att få tag i dem i USA eller England. Numera finns de äntligen att köpa i Sverige antingen i fysiska butiker, exempelvis Järnia eller online från köksprylsbutiker som Bagaren och kocken eller direkt från importören.

När barnen var små experimenterade jag med att sätta timer på riskokaren så att jag bara skulle behöva värma exempelvis fiskbullar när vi kom hem från lekparken. Det funkade väldigt bra! Fördelen med en crock-pot (till skillnad mot exempelvis en lergryta, en gutjärnsgryta eller min timerlösning) är att man lägger ner alla ingredienser man vill tillaga i grytan, sätter på och låter maskinen göra jobbet. Några timmar senare när man kommer hem från jobbet/sitt arbetspass i handbollsföreningens café/en utflykten osv är maten klar att äta!

När jag packade upp min crock-pot blev jag först lite ställd över att den var så stor, den rymmer 5,7 l vilket är ganska mycket mat för en familj på tre personer. Men jag tröstade mig snabbt med att resterna kan bli ett flertal matlådor till mig. Dessutom har vi ofta middagsgäster och på helgerna utökas familjen ofta till sex personer.
Efter att ha packat upp maskinen samt ögnat  igenom bruksanvisningen och det medföljande recepthäftet bestämde jag mig för att pröva lyckan med risgrynsgröt. Eftersom jag ändå skulle sitta uppe och skriva färdigt en inlämningsuppgift (jag läser immaterialrätt på distans) passade det bra att sätta igång crock-poten vid sängdags.

Mitt recept

Jag körde på mitt standardrecept för risgrynsgröt.

5 dl vatten
2,5 dl risgryn
10 dl laktosfri mjölk
2 msk mjölkfritt margarin
en nypa salt

Jag brukar skippa kanelstång - den som vill ha kanel till får ta det vid serveringen

Häll ner ris, vatten, mjölk och salt i din crock-pot. Rör  runt. Klicka i smöret. Sätt på locket och sätt på low (låg värme) i 3 timmar. Efter den här tiden slår maskinen automatiskt om till warm/"håll varmt" läge.

Grötfrukost

Ca 6 portioner gröt blev det

När jag gick upp imorse var gröten varm. Jag rörde jag runt lite och sen var det klart att äta. Barnen blev mycket nöjda över att få "tomtegröt" till frukost.

Efter att ha tittat runt på nätet har jag konstaterat att de flesta verkar supernöjda med sina crock-pots. Särskilt bra brukar det tydligen bli med kött (alla vill ju göra pulled pork nu) men eftersom jag är vegetarian ser jag fram emot att testa recept med bönor och grönsaker. Som jag bloggat om tidigare så har jag en tämligen fast veckoplanering för hur vi äter i veckorna, måndag - bönor, tisdag - soppa, onsdag- fisk, torsdag - pasta, fredag - tacos/tortillas/enchilladas, lördag och söndag - lite blandat men gärna hemmagjord pizza eller hemmagjorda burgare (fisk eller veg). Soppor ska tydligen  bli bra i crock-post så det ser jag fram emot att testa (till barnens sorg- de älskar inte soppor). Desssutom ska det även kunna gå att baka bröd i en crock-pot  - och jag bakar ju allt bröd som vi äter i familjen.

Ikväll blir det vegetarisk minestronesoppa! Vi satte igång crock-poten innan vi gick iväg till jobb och skola imorse.

Mer
Det finns lite andra bloggare som också fått möjlighet att testa en crockpot, exempelvis Matgeek, Landley's kök och Birgitta Höglund.
Det ska vara en gryta i år (2011...)

4 kommentarer:

  1. Smart:-) Det enda jag kommer att tänka på, har den någon slgs kylfunktion tills den startar igång. Vill ju inte lägga i kött eller annat som blir dåligt i rumstemperatur.

    //Mia

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag är vegetarian behöver jag inte bekymra mig om köpttproblem :-) Dessutom sätter maskinen igång direkt. Man ställer in önskad tillagnignstid och värmeeffekt och när den tiden har gått varmhålls maten i ytterligare några timmar. Sedan slår maskinen av sig.

    SvaraRadera
  3. jag gjorde ungsgröt nyss, med några russin i

    SvaraRadera
  4. Spännande att få läsa mer om vad du tycker om den.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin