måndag 28 oktober 2013

Matmåndag: sista omgången äppelmos för i år

äpplemos

Det blev hela fem omgångar med äppelmos gjorda i år. Alla fick de lite olika konsistens och sötma eftersom jag mest gick "på känn" istället för att slaviskt följa ett recept . Sista omgångarna gjorde jag i min crock-pot. Jag funderade ett kort tag på att testa apple butter, den amerikanska versionen med kryddor men bestämde mig till slut för att köra enbart på socker och äpplen villket är nog så gott.

Äpplemos i crock-pot
Jag tog de äpplen jag hade hemma (två olika sorter), skalade, kärnade ur dem och skar dem i klyftor. Sen hällde jag på 0,5 dl vatten. Därefter satte jag min crock-pot på 4h på high (tiden beror helt på hur mycket äpplen man har, man kan också välja 7-8h på low.
När äpplena var mer eller mindre sönderkokta efter 3,5h blandade jag i sockret och lät allt koka ihop i ytterligare 15-20 minuter. Den enda skillnaden från när jag gjorde äppelmos i vanlig kastrull var att det blev lite brunare.

Härnäst är jag lite sugen på att prova att göra apelsinmarmelad i min crock-pot!

2 kommentarer:

  1. Ser kanon ut! Bra att du tar vara på all frukt som annars bara blir fördärvad. Du har inte funderat på att göra juice?

    ~Farbror Joakim

    Spara smart med farbror Joakim!

    SvaraRadera
  2. Jag är personligen inte så förtjust i vanlig juice men visst kan det kan vara gott med ofiltrerad äppeljuice man har gjort själv.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin