måndag 21 oktober 2013

Matmåndag: Soppa i crock-pot

När jag var barn bodde vi några år i ett hus som hade en ugn med timerfunktion. Vi kunde komma hem och så var maten klar! Vi döpte snabbt ugnen till Ellen och pratade ofta om hur praktiskt det var att ha en Ellen som lagade mat åt en. Nu när jag är 37 år har jag äntligen fått min egen Ellen i form av min crock-pot!

Idag bjuder jag på ett sopprecept - en vegetarisk variant av minestrone, i crock pot
Jag utgick från de grönsaker jag hade hemma. Eftersom jag skulle iväg på jobbresa ville jag inte köpa hem sådant som skulle bli liggande, annars ska det vara stjälkselleri i en riktig minestrone.

Morötter (skivade)
Kålrot (tärnad)
Lök (tärnad)
vegetarisk buljong, 1 l.
1 burk krossade tomater
majs (hade över från helgen)

soppa före

På morgonen lade jag alla ingredienser i min crock-pot och satte på low i 6,5h. Dessutom kokade jag lite pastaskruvar att ha till. På kvällen var det bara att servera den varma soppan!

soppa

Lite pesto är gott till!

Ett annat plus med min crock-pot är att ungarna nu kan äta ordentligt innan de går iväg till scouter/handboll/fotboll/dans utan att behöva laga själva (vi har ingen micro fö uppvärmning). Jag litar nämligen inte riktigt på att de ska komma ihåg att stänga av spisplattorna   - eller inte börja fäktas med köksknivarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin