måndag 18 november 2013

Matmåndag: Kål i annan form

Untitled

Kålsoppeexperimentet förra veckan blev ju mindre lyckat. Ester lämnade en kommentar där hon varnade mig för att fryst kålsoppa skulle bli mer eller mindre oätlig och hon hade rätt. Men Camilla tipsade om kålpudding  och det blev jag lite sugen på att prova. Jag hittade två olika vegetariska recept som jag utgick från. Min version blev så här


Vegetarisk kålpudding
600 gram qournfärs(går nog bra med den mindre påsen också)
1 lagom stor vitkålshuvud
1 dl risgryn

1,5 dl vatten
2 msk sirap (jag tog ljus eftersom det var vad jag hade hemma)
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl ströbröd
salt och peppar
smör till stekning


Koka risgrynen mjuka i vatten. Riv under tiden vitkålen grovt i food processor (man kan även hacka för hand, hyvla etc) Stek därefter kålen mjuk i smöret. Den ska få lite färg!
Salta,peppra kålen, ringla sedan sirapen över och rör runt. Häll i vattnet tillsammans med buljongtärningen. Lägg på lock ( har du inget lock till stekpannan så kan du flytta över kålen i en kastrul). Stek löken under tiden. Värm upp den frysta färsen i en stekpanna (eller en ugnsform) .  Blanda sedan färsen med risgrynen. Salta och peppra.
Sila av kålen men spara vätskan!  Lägg hälften av vitkålen i botten av en gratängform. Bred ut färsfyllningen över och toppa med resterande vitkål. Strö lite ströbröd över Grädda i 175-200 grader (beroende på ugn) i ca 40 min.
 
Gräddsås
25 g smör(mjölkfritt el vanligt)
3 msk vetemjöl
4 dl laktosfri mjölk  (alt vanlig mjölk alt 2 dl osötad sojamjölk)
ca 2 dl vätska från kålen
örtsalt
kinesisk soja
salt och vitpeppar

Smält smöret i en kastrull. Vispa ner vetemjölet. Tillsätt lite mjölk i taget och vispa ordentligt så att det inte blir några klumpar. Tillsätt kålvätskan och låt sedan såsen koka upp. Smaka av med örtsalt, peppar och soja.

Jag serverade kålpuddingen med gräddsås och lingonsylt och det var faktiskt helt ok! Däremot så blev den inte så fast utan mer smulig. För lite vätska kanske? Det blev en hel del över så nu kommer jag äta kålpudding minst en gång i veckan fram till jul..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin