onsdag 11 december 2013

Bokonsdag: Simplify your christmas





Jag har tidigare recenserat Living the simple life och Simplify your life av Elaine St James. Det här är ingen ny bok, den är från 1999 och jag har själv haft den sedan 2008 eller nåt.
Boken handlar kort och gott om hur man skalar ner sitt julfirande både vad det gäller förväntningar, konsumtion och ekonomi. Det är 100 tips på allt från alternativa julfiranden till hur man hanterar jobbiga släktingar eller förklarar för barnen att det blir färre presenter i år. Tyvärr känns det som om många av tipsen inte direkt innebär en förenkling av julfirandet, jag tänker främst på förslaget om att starta en ideell organisation bland grannarna  - eller ersätta julkort med handskrivna brev.

En intressant aspekt som tas upp på lite olika ställen i boken är de slitningar som kan uppstå när man i en familj har olika uppfattningar om hur ett julfirande ska se ut. Man har kanske med sig från barndomen en uppfattning om eller hur vissa saker ska göras och om man då är gift med eller ska fira jul med släktingar som firar på ett helt annat sätt kan det uppstå irritationer som egentligen inte är rationella utan som bottnar i känslomässiga saker. Eller så upptäcker man att det egentligen inte är någon som vill ha den där speciella rätten på julbordet som man med stor möda har lagat varje år. 


Många av tipsen är i grund och botten bra men det jag saknar är framför allt ett "lagom" julfirande. Antingen är det over the top (vilket enligt författaren är förkastligt) eller så ska man skippa det helt . Antingen så ska hela huset och trädgården pyntas fullt ut och julservisen fram eller så skippar man granen helt. Varför finns det inget mellanting? Det kanske också är mitt svenska arv som gör sig påmint - att jag inte riktigt kan förlika mig med de amerikanska excesserna. De svenska traditionerna känns också mer lagom fördelade över december - det är inte ett enda stort race mot juldagen. Istället har vi både advent och lucia att se fram emot.

Ett konkret råd jag gillar är att räkna samman hur mycket man egentligen lägger på julfirandet. Det blir ofta mer än vad man tror. Jag har valt att tagga mina julrelateradeutlägg i YNAB på så sätt kan jag lätt budgetera för nästa års utgifter genom att titta på hur mycket jag spenderade i år. Även om vi dra lott när det gäller julklappar till de vuxna och äter mycket vegetariskt så blir det ändå en hel del utgifter om man tittar på de extra bakgrejerna man köper, jul på Liseberg osv. 

Extrautlottning!
Eftersom ingen hitills varit intresserad av mina rymdböcker ( de kommer att slås in och skänkas till Göteborgs räddningsmissions julklapssinsamling om ingen vill ha dem) lottar jag ut den här boken som bonus. Även om den inte är en av mina favoritböcker så innehåller den många bra tips och idéer för ett enklare julfirande. För att delta i utlottningen vill jag att du lämnar en kommentar med ett bra recept på varm dryck om man inte gillar den traditionella (i mitt tycke sötsliskiga) glöggen. 

Jag vill också tipsa om att min julkrönika i Camino nu går att läsa på webben!

10 kommentarer:

  1. Ja tack! Jag vinner gärna boken :)
    Varm dryck för mig är äkta choklad.
    Gammeldags mjölk, ekologisk kakao, socker, några rutor choklad och en stor klick vispgrädde on top. Pudra över kakao genom tesil.
    JULKRAM fr sö Dalsland.

    SvaraRadera
  2. En lagom jul tycker jag låter som ett bra alternativ. Jag tar reda på vad de i familjen MÅSTE ha vid jul. Alla har ju olika önskemål och förväntningar. Sedan är det inte så många MÅSTEN kvar. Julafton kommer, firas och går oavsett hur mycket eller lite jag har städat och annat innan.
    Hoppas du har en bra december och får en god jul!

    SvaraRadera
  3. Mitt tips är ett glöggrecept ändå, men inte lika sliskigt som de vanliga: "Blåbärsglögg

    1 liter Blåbär

    3 dl Vatten

    2 Kanelstänger

    20 hela Nejlikor

    1 bit torkad Ingefära

    1 påse Glöggkryddor

    4 dl Apfelkorn

    2 msk Honung

    Koka upp blåbär och vatten. Lägg i alla kryddor och låt puttra i 20 minuter. Låt svalna i kastrullen med kryddorna kvar.

    Sila glöggen och blanda ner Apfelkorn och honung. Smaka av till lagom sötma, Du kanske tycker bättre om en sötare glögg.

    Värm försiktigt, servera med traditionella glöggtillbehör eller njut den bara naturell."

    Receptet kommer från Birgitta Höglund! Lycka till! :)

    /Susanne (susannelofgren1@gmail.com)

    SvaraRadera
  4. Ja, men självklart vill jag vara med och tävla om boken "Simplify your Christmas".
    Själv så älskar jag glögg, men eftersom jag försöker att undvika socker, så kryddar jag helt enkelt ett vanligt svart te, med de typiska glöggkryddorna, Nejlika, pomerans, vanilj och lite kanel.

    Kram i från Ljusterö
    Monzan ( monica@camolica.se )

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Elaine st James bcäker så jag är gärna med. =) Varm choklad är mitt tips. Antingen gjord på pulver eller våran favorit chokladbitar som man bryter i bitar och smälter ner i varm mjölk. Min favorit är chili choklad från Lindt. 2 - 3 rutor brukar vara lagom till en mugg mjölk.

    SvaraRadera
  6. Det låter som en spännande bok som jag är intresserad av!

    Jag har ett väldigt enkelt förslag, kanske inte så typiskt juligt, men det är varm dryck. Ger det grund recept jag har, så får man (d v s du) tänka som det passar en.

    Koka 1 liter vatten
    Lägg 10 färska mynta blad i en vattentålig behållare
    Häll över det varma vattnet
    Rör i honung efter smak.

    SvaraRadera
  7. Det här är ju inget recept men om man gillar glöggsmaken men inte det sötsliskiga så är ett gott glöggte ett bra alternativ. Då kan man ju söta efter behag. Jag älskar själv glöggte och det hör julen till tycker jag. Jag köper dock mitt färdigt.

    SvaraRadera
  8. Inser att jag inte hinner/orkar läsa boken även om den låter intressant, men vill gärna läsa mer om hur man kan få ihop ett "lagomt" julfirande. Vill gärna få till en bra rutin innan barnen blir så stora att de märker om man plötsligt inte orkar göra knäck eller något annat som jag själv tycker är överflödigt men som kanske gjorts av bara farten.

    Min tanke hittills är att jag och maken ska skriva ihop en lista på våra "julmåsten" och sedan portionera ut dem över december. T ex att första advent kanske det blir pepparkaksbak, andra julmarknad, tredje julgodisbak etc. Tyvärr har vi två år i rad legat sjuka större delen av december, och då känns plötsigt allt övermäktigt. :-(

    PS. Är inte så förtjust i glögg själv utan brukar ta lite julmust istället (som jag när jag var liten brukade lägga mandar och russin i :-)) Jag funderar på om varm saft kanske kan funka som substitut?

    SvaraRadera
  9. Jag tycker den boken låter väldigt intressant och hade mycket gärna läst den! :D
    På vintern och hösten älskar jag varma drycker, oftast varm mjölk med en sked honung, en kopp thé (naturellt grönt thé är min favorit, ibland med några torkade tranbär i) eller varm choklad. Min varma choklad gör jag på två sätt.

    Det ena: blanda lite kakao, socker och vatten (bara tillräckligt för att lösa kakaon och sockret) i en kastrull på spisplattan, när blandningen smält ihop häller man på mjölken. Jag brukar ta lika delar socker och kakao, ungefär 2 msk av varje, och sedan mjölk efter tycke.

    Min andra chokladdrycksblandning är en lyxigare variant: värm grädde och mjölk (hälften var) i en kastrull på plattan, lägg i ett par chokladbitar av en sort med fyllig smak och sedan lite chilipulver. Mums! (om än inte för vikten ;-) )

    SvaraRadera
  10. Inget NYP i jul! är bra

    http://www.medvetenkonsumtion.org/inget-nyp-i-jul-8826785

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin