måndag 30 december 2013

För ett nytt och bättre 2014

New Years Eve 2011 London

Bild: Sean MacEntee  Snart är det nyårsafton!

God fortsättning! Hoppas att julen och mellandagarna har varit bra. Lagom mycket mat (bästa sillen men restmiddagen på grönkpålspaj och till det sallad med mandariner och tranbär gick inte heller av för hackor. ) och mycket umgänge med familj och vänner. På juldagen passade vi på att åka skridskor och på annandagen var det dags för min julklapp till barnen, ett besök på the Reef, badhotellet i Fredrikshamn. Med båtresan fram och tillbaka blev det en lång dag men barnen var nöjda (och trötta).
Men som alltid finns det utrymme för förbättring. Även om jag verkligen gillar sill behöver vi inte 7 sorter på julbordet. Och som vanligt blev det för mycket julklappar till barnen. Storebror bröt ihop eftersom han inte fick FIFA14 och då spelade det ingen roll att han faktiskt fick både gitarrfodralet och kläderna han önskade sig OCH ett fotbollsalbum med både Zlatan och Messi bland korten men Lillasyster var däremot nöjd med sina (trumstockar, scarf, böcker och Lego bland annat. Själv fick jag bland annat två sorters te, en tesil och en teburk. Tomten visste att jag gillar te :-)

Hur var 2013 i allmänhet? Är du nöjd med ditt år? Vad skulle du vilja förändra inför kommande år?
Några av mina höjdpunkter var flytten till min nya lägenhet, YNAB (som verkligen gjort skillnad i min ekonomi) och att jag fick åka till Åland och prata om shopping som tidstjuv. Sommarsemestern blev också mycket lyckad, både Danmark/Skåneresan med barnen och årets cykling. Jag gillar fortfarande min crock-pot som jag fick i uppdrag att testa och särskilt nöjd blev jag med apelsinmarmeladen som jag gjorde flera burkar av och gav bort i julklapp. Annars såg jag en hel del film och en dokumentär som gjorde stort intryck var den här. Vårens vita period var också lärorik.

De kommande dagarna kommer jag att göra en personlig utvärdering av det gångna året och fundera lite på hur jag vill att mitt kommande år ska bli. Om jag behöver lite hjälp på traven att formulera mig kan jag inspireras av Chris Guillebeau som varje år gör en annual review. Tanken med hans tillbakablick är dels att utvärdering är de till att utvärdera det gångna året men också för att kunna planera det kommande året.

Om man är mer målinriktad kan "goal settings for the new year"  från Simple mom var bra att utgå från. Hon har även 20 mer reflekterande frågor som hon skriver om här.
Förhoppningsvis kommer jag att kunna dela med mig av några av mina insikter här på bloggen.

3 kommentarer:

  1. Du ger så många bra tips i din blogg! Kul idé med alla de där frågorna för att utvärdera sitt år. Det brukar kännas ganska fint att sammanfatta året tillsammans med någon på nyårsafton, så att man tänker efter på vad det är man gör egentligen.

    SvaraRadera
  2. jo, vi har ätit upp julmaten, och tänker inte slänga mat nästa år heller :)

    SvaraRadera
  3. God fortsättning! Låter som om du haft ett bra år. Inför nästa år ska jag försöka laga mer matlådor bra för både hälsan och ekonomin :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin