måndag 24 februari 2014

Rotmos i crock-pot





Förra veckan var det extrapris på olika typer av rotfrukter så jag passade på att köpa både rödbetor, morötter och kålrot. Jag gillar verkligen kombinationen rotmos, vegetarisk korv och så lite dijonsenap till. Eftersom jag fortfarande är lite nykär i min crock-pot bestämde jag mig för att prova att göra rotmos i den.
De flesta crock-pot recept  på rotmos som jag hittade på webben utgick från rotmos med fläsklägg men eftersom jag kör utan kött så kortade jag tiden något.

2 gula lökar
5 stora potatisar
3 stora morötter
1 mellanstor kålrot
1 liter vatten (mer om det behövs) 2 grönsaksbuljongtärningar lite salt
5 vitpepparkorn
3 lagerblad
Skala rotsakerna och lägg dem och löken i botten av din Crock Pot. Häll i vatten och lägg i kryddorna och buljongtärningarna. Lägg på locket och ställ grytan på låg värme i ca 5 timmar. När allt är klart, lyft sedan upp rotsakerna i en bunke. Undvik att få med pepparkornen och lagerbladen. Mosa rötterna med en stöt eller mixerstav. Jag gillar själv när rotmoset är ganska slätt. Späd gärna moset lite med spadet från koket, så att moset inte blir för hårt. En smörklick i är inte heller så dumt.

Jag satt på rotmoset på morgonen innan jag gick till jobbet och sen var det bara att mosa rötterna och steka upp lite korv till middag på kvällen.

Mer
Erikas recept på rotmos med oxbringa
Lolos recept på rotmos med fläsklägg

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut,bra tips på måltid och billigt oxå.Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. P.s.
    Vi åt god löksoppa, på fem olika sorters lökar, ska också tillverkas långsamt, mjuka löken i lite smör först.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin