måndag 14 april 2014

Köttfri måndag med ogräsmat: nässelpesto




Förra året fick jag boken Ukrudt (ogräs på danska) i födelsedagspresent. Boken är skriven av den danske kocken Rasmus Leck Fischer med hjälp av Katja Dahlberg. Rasmus Leck Fischer har tidigare jobbat i både Frankrike (hos tryffelkungen Chez Bruno) och Spanien ( Martin Berasetegui) men är nu frilans efter att ha arbetat som souchef på Dragsholm Slot.
Boken har fått fina recensioner men jag kan tycka att de flesta av recepten är lite för fancy och framför allt ogräset används oftast mest som en extrakrydda. Men några av recepten har jag blivit sugen på att prova så inspirerad av boken gav vi oss ut på söndagstur för att skaffa oss lite mat från naturens eget skafferi.
Vi bestämde oss för att koncentrera oss på att plocka späda maskrosblad, harsyra, kirskål och nässlor.
Första inspirationsrätten ur boken blev nässelpesto. Rasmus Leck Fischer kombinerar nässlor och bladpersilja i sitt recept men jag körde bara på nässlor.

Recept för nässelpesto till två personer

Nässlor (en halv 3 l. påse...)
Valfri Olja (jag använde olja som blivit över från inlagda tomater)
Vitlök efter smak
Solroskärnor
Parmesan
Salt 

Mortla alla ingredientser i en mortel (som Leck Fischer) eller använd matbereredare/mixerstav (som jag) Servera till valfri nykokt pasta.

Untitled

Resultatet blev ok. En intressant smak, lite jordig, men nästa gång lagar jag hellre soppa på nässlorna. Nässelpesto ska helst inte sparas då röran lätt bli bitter. Jag förvällde heller inte nässlorna (som i det här receptet), det kanske jag skulle ha gjort. Det får jag helt enkelt pröva nästa gång!
Nästa vecka delar jag med mig av recept på kirskål!

6 kommentarer:

  1. Kan tipsa om "Kan man äta sånt?" Finns nog antikvariskt!

    SvaraRadera
  2. Har du sett skogsskafferiet.se?

    SvaraRadera
  3. Ser supergott ut får testa när nässlorna börjar spira här lite längre norröver.

    SvaraRadera
  4. ängsmat heter det väl :)

    Det finns väldigt mycket ätbart ute.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin