tisdag 22 april 2014

Veckoredovisning 3 för Snålmånaden

Fest

Redo för fest!

Även förra veckan (3:e veckan i april) har varit barnlös vilket till viss del håller nere kostnaderna. Måndag till torsdag har jag levt på rester från helgen samt ätit ur kyl och frys vilket behövdes. Dessutom fick jag tillfälle att prova några produkter genom Smartson men glass, soja och knäckebröd gör inte någon hel måltid. Knäckebrödet (Fäbodknäcke med Dinkel) var för övrigt väldigt gott! Glassen vänta rjag med att prova tills barnen är tillbaka och sojan vet jag inte riktigt hur jag ska prova. Stir fry i veckan kanske?

Fredag var det dags för den årliga långfredagsfesten, er om det nedan och lördag till måndag har jag varit i Danmark (och ditbiljetten köpt i mars).

Även denna vecka bloggar jag bara om de kategorier där jag faktiskt haft utlägg

Mat
Fest 600 kr = mina utlägg för mat och dryck tills vidare. Vi får se vad övriga 10 deltagare har haft för utlägg och sen delar vi på det. Det lutar åt att det blir några hundralappar till  vilket ändå får anses billigt för 3-rätters med tillhörande drycker, snacks, matlagningsvin, dekor etc
Årets tema var Mexico och det blev massor av god mat ur Taco Mexican Style, en kokbok som kom i februari. Min uppgift var bland annat att baka tortillas samt att stå för förrätt. När det gällde förätten snålades det inte på något sätt utan, jag svängde ihop en väldigt god ceviche på ishavsräkor, torskrygg, pilgrimsmusslor som marinerades tillsammans med färsk koriander, salladslök, mango, lime och röd chili.Till det hade jag köpt Dr L riesling vilket visade sig passa väldigt bra till maten.


Övrigt
Födelsedagspresent 175 kr + blommor till födelsedagsbarnet 37 kr
Påskpresent/äta ute på Kanolds (ett tips för den som gillar choklad...) med min mor 159 kr

Sammantaget blev det ingen jättedyr vecka men heller ingen supersnål vecka. Dessutom prioriterade jag upplevelser framför prylar vilket är precis den typ av konsumtion jag gillar bäst.

2 kommentarer:

  1. rensa kyl och frys är bra ibland, jag är nästan glad att vår 20-åriga frys gick sönder, så var jag tvungen att ordentligt gå igenom allt :) Vi återanvände 90%, gjorde skorpor av bullar, min mor gjorde kanel-skorpor av vitt bröd, finsk specialitet. Hon gjorde sylt av tinade bär osv.

    Äggost-fika kan du ta på helgerna på Åseby Västergård lördag-söndag kl 12-17 mittemot Säve flygplats.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Åseby. Det är en ställe jag länge har tänkt att besöka men inte kommit iväg till.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin