lördag 6 september 2014

Supersparmånad som ett sätt att mota bort Murphy

Murphy's Toast

Murphys lag är ett modernt tänkespråk som formuleras ungefär "Om något kan gå fel så kommer det förr eller senare göra det".

När jag läste några andra bloggar kom jag att tänkta på ytterligare en anledning att prova en supersparmånad, nämligen som ett sätt att mota bort Murphy. En supersparmånad är nyttig dels genom den förhoppningsvis genererar ett litet överskott som kan användas till att fylla på bufferten och dels för att den visar var man skulle kunna skära om något oförutsett inträffar.Just det här att kunna skära ner utan att behöva utnyttja sin buffert är bra eftersom det skapar större marginaler i tillvaron.
I somras behövde jag exempelvis ringa en låssmed en lördag då mitt dörrlås hade gått sönder. 2 timmars väntetid, 5 minuters arbete senare samt 1600 kr fattigare kom jag in i min lägenhet... Visserligen har jag en buffert men den här gången behövde jag inte nalla av den. Istället tog jag pengar från lite andra budgetkategorier (som jag har totalkoll på genom YNAB, mitt budgetverktyg. Närr man ska använda sin buffert och inte, är något jag har funderat en del och på och som kommer att bli ett inlägg längre fram.



Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin