fredag 31 oktober 2014

Ekonomisk utvärdering oktober



 Ingen otroligt ordningsam månad i oktober...




September som skulle vara en supersparmånad visade sig istället bli en superdyr månad då jag la handpenning på min och barnens resa till Afrika nästa sommar. För att få ihop pengarna var jag tvungen att tömma alla andra sparkonton/potter vilket gjorde att det känns som att jag är skyldig mig själv pengar. Under september blev det några timmars övertid vilket gjorde att jag fick in lite extra pengar. Tanken är att använda inkomster från min övertid till att fylla på de tömda kontona.


Prio är att fylla på:
  1. julsparkontot (jag hade sparat 200 kr i månaden sedan januari)
  2. semestersparkontot (jag hoppas fortfarande kunna komma i väg och åka skidor med barnen några dagar i februari)
  3. min buffert på 10 000
Tanken med julkontot är att ha 2400 extra kronor att lägga på julmat, julblommor och annat. Det täcker naturligtvis inte allt men blir förhoppningsvis lite hjälp på vägen. I år blir julen förmodligen lite mindre dyr då barnen är hos sin far under julveckan. Det som inte används i december planerar jag att föra över till semestersparkontot och börjar jag om med julsparandet i januari.
Eftersom jag fortfarande har en dryg månadslön som YNAB buffer är det egentligen ingen brådska att fylla på det extra buffertkontot men det känns ändå bra att det som mål. I år har jag tack och lov inte behövt använda de pengarna men man vet aldrig vad som händer. Jag har för övrigt helt gett upp tanken på att köpa en ny mobil i år och det blir nog ingen ny nästa år heller.


Matkostnader
Det lyckades att hålla nere matkostnaderna hyfsat även denna månad även om det blev några hundralappar men än i supersparseptember. Jag har lagat mycket mat på rotsaker, bland annat rotmos, sötpotatis- och kikärtssoppa samt morots- och ingefärssoppa. Dessutom gjorde jag en kålrotslåda av det överblivna rotmoset som jag frös in för att ha till jul.

Nöjen
Jag var ute och åt lunch/fikade ett par gånger med vänner och kollegor som var på besök i stan. Sen bjöd jag min mor på lyxigt Afternoon tea, hennes födelsedagspresent i år och gick på konsert (en fantastisk Sophie Zelmani)


Övrigt konsumtion
 Nya strumpbyxor, några egentligen helt onödiga men kul klädesplagg till en temafest, förseningsavgifter på biblioteket (jag måste lära mig att lämna tillbaka DVDs i tid även om jag inte hunnit titta på dem) och förkylningsbekämpningsmedel från apoteket var den övriga konsumtionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin