måndag 6 oktober 2014

Ny matutmärkelse till Köpenhamn

Café Kraes

Stjerneskud på Café Kræs i Ringkøbing

Härom dagen läste jag att mina andra hemstad Köpenhamn har korats till “Best Culinary Destination” av expertpanelen i Amerikanska matmagasinet Saveur Magazine. De beskriver den danska huvudstaden som “en gastronomisk destination med hög internationell nivå”. Kolla in vad Saveur Magazine skrev här och här. Staden har hela 15 Michelin-restauranger (Noma är väl den mest kända) men också en rad mindre pärlor runt om i staden så det går definitivt att äta gott utan att ruinera sig. Några av mina personliga favoriter är MadmanifestenAmager och Kødbyens Fiskebar.

Andra danska matnyheter är att fødevareministre Dan Jørgensen anser att Danmark utöver nationalsång, nationalblomma och nationalfågel, även bör ha en nationalrätt! I november ska man utse den danska motsvarigheten till de svenska köttbullarna med potatismos och lingon eller vilken som nu är vår nationalrätt. Kebabpizza kanske?

AOK har listat sex potentiella favoriter ligger bra till när det gäller att utse Danmarks nationalrätt:
http://m.aok.dk/#restaurant-og-cafe/guide-6-gode-bud-paa-en-dansk-nationalret-0

Själv är jag förtjust i sk. Stjerneskud och de godaste jag har ätit har varit på Jylland, dels på i Ringkøbing men också detMellem Jyder, Ebeltofts äldsta restaurang (och en av få som har öppet året runt).

2 kommentarer:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin