tisdag 27 januari 2015

Gästinlägg: Köpstopp för andra gången




Här kommer årets andra gästinlägg. Förra veckan gästbloggade Karin om skärp och idag skriver Jeanette som köpstoppar för andra gången! Hon har tidigare gästbloggat om sitt första köpstopp.

Varför köpstopp? För att det är roligt, utmanande och kräver kreativitet. Miljön är en stark motivation, liksom ett sparprojekt som ligger ute på facebook och som heter "Spara 12 000 kr på ett år".
Jag hade ett köpstopp under år 2010 och kände att nu var det dags igen. Så jag kan nästan kalla mig lite rutinerad.
Om jag börjar där det slutade då så blev summan inköp: ett par gummistövlar eftersom vi flyttade ut på landet och skaffade höns, samt två st behåar.
Jag förberedde mig då under flera månader genom att läsa om Judith Levins köpstopp liksom just A-C Grammings. Blev tipsad om att räkna mina strumpor och det gjorde jag och köpte på mig några par i förväg. 
Denna gången har jag missat att köpa på mig behåar, men då jag samtidigt håller på med mitt livs största vikt- och hälsoprojekt, så räknar jag med att krympa ner i de behåar som finns sparade här hemma. Mina utmaningar blir om löpardojjorna ger upp och träningskläderna blir för stora.
Det finaste med köpstopp är att väcka andra människors nyfikenhet och att ens miljötänk får sig ett rejält uppsving. Köpstopp genererar ringar på vattnet och genomsyrar det mesta i ens leverne.  T ex så blir i alla fall jag ännu mer sparsam med mat och tar tillvara varenda sak som blir över. Jag köper de flesta matvaror med kort datum och på extrapris. och jag låter bilen stå oftare.
På facebook finns en gratis-sida i min kommun och där kan man nästan dagligen hitta prylar och kläder. På så sätt samlar jag på mig presenter t ex. 
Vad som är annorlunda från år 2010 är att jag nu lever ensam med mina döttrar och är arbetslös.  Flickorna är inte involverade i mitt köpstopp men naturligtvis hör de mig resonera med mig själv understundom och förstår min passion för detta.  I december har jag 12 000 kr och då ska vi unna oss att bo på hotell, gå på bio, museum, köpa julklappar och äta gott.
Jag tycker att det är viktigt att man inför sina barn visar att det går att spara, leva billigt, tänka miljö och att det blir en belöning i slutänden. Som sagt blir det ringar på vattnet och om mina barn inte bryr sig så där alldeles jättemycket just nu så kommer de minnas mammas köpstopp framgent. Och tänk er själva - vad kan man inte göra för 12 000 kr?

Jeanette Sandelin, Ödeborg sö Dalsland,http://thejeanettishway.blogspot.se
Jag tycker att det är jätteroligt att Jeanette köpstoppar ännu en gång och det ska bli roligt att följa henne på vägen!

4 kommentarer:

  1. Den kunskap jag har idag när jag trollar med knäna för att få det att gå ihop, skulle jag velat ha när jag ägde en miljon i reda pengar. Den miljonen satte jag sprätt på utan att inse värdet av min rikedom. Men åtminstone för mig, så blev tillvaron mer värdefull och tacksam, när jag får tänka när jag handlar och inte som förut- handlade utan att tänka. Det är väldigt bra att du har ett mål att spara 12000kr, så att det blir mening med köpstoppet. På det sättet blir de roligt och det är värt uppoffringarna på vägen när man vet att belöningen kommer. Lycka till.

    SvaraRadera
  2. Just att som du uttrycker det, trolla med knäna, tycker jag är både roligt och lärorikt. Miljön är ett tungt argument för mig samt att jag inte är direkt förälskad i tillverkningshysterin som råder. Vi borde använda klart det som finns först.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också på och Köpstoppar + att jag utmanat mej själv (och indirekt sambon, han åker med på ett hörn liksom) och har inte Snålmånad utan ett helt Snålkvartal. Jag är dock inte toksnål mot oss utan frukt å grönt etc handlar jag. Det finns på tooook för mycket mat i skåpen och vi bör äta ur istället för att köpa nytt.
    Oppanpå detta håller jag på och rensar ut en massa grejer, säljer, slänger, ger bort och återlämnar. Jag kör på 10 saker i Veckan fast oftast blir det fler.

    Jag har skrivit ett par inlägg om det hela i min blogg och startat en egen underkategori med.

    Det är sporrande att läsa om fler som köpstoppar, tänker till, värnar framtiden och avsäger sig en vänskap med Mammon.

    http://wonderings.blogg.se

    Mitt inlägg i bloggen nu i kväll är jag säääärskilt nöjd med.

    SvaraRadera
  4. mitt äldsta barnbarn kommer alltid till mej med saker hon vill att jag ska laga

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin