fredag 23 januari 2015

Så sant som det är sagt!



När jag flyttade in i min lägenhet för två år sedan i samband med min skilsmässa satsade jag på att bara omge mig med mina favoritsaker. Men med tiden har det flutit in lite av varje, bra att ha saker och en hel del annat så jag bestämde mig för att göra en punktinsats och rensa järnet under 30 min. Det här är vad jag fick ihop:

Köket
2 udda glas (egentligen yogurtförpackningar som följde med från Frankrikeresan i somras)
2 glasburkar (som det nog har varit senap i)
1 plastburk utan lock
1 trasig timer
1 halvfullt paket med flingor som ingen gillade
1 dvd (utan fodral) med en film som jag inte vill se om
1 stor kakburk som aldrig används
1 påse öppnade och stenhårda marshmallows
1 tomt godishus i kartong
1 oöppnad kartong kosttilskott som jag fick i gåva men aldrig åt upp då det var gelating i dem
1 tub torkat spackel (den ska nog inte skramla när man skakar på den...)

Sovrum
1 bok jag inte tänker läsa om
1 trasig ballong (delar rum med min dotter...)


Vardagsrum
1 "tom" flaska portvin, bara bottenskyla kvar
1 trasig gipsfigur
2 dvd filmer jag sett och inte tänker se om
ca 1 kg kursmaterial för en kurs som är slut

Övrigt
2 trasiga mobilfodral
1 reklamplastarmband
en tom chokladkartong
14 torkade kastanjer
1 trasig flirtkulegubbe


Rensningen var egentligen inte speciellt betungande och det finns säkert massor kvar att rensa ut men det känss lite lättare att andas här hemma och dessutom fick jag gjort lite annat som jag skjutit upp som att putsa bort saltresterna efter senaste stormen från vardagsrumsfönstret... Nu kan jag se ut igen!

Mer
Ekoenkelt bjuder på en lista som hjälp för att kickstarta årets utrensning

9 kommentarer:

  1. Jag tror att det är smart att köra lite sådana där tidsbestämda rensningar lite och då och då. Annars växer det sig gärna till stora projekt som är svåra att komma igång med.

    Jag fick själv ett litet ryck nu när jag läste det här inlägget och plockade ihop lite leksaker i Stadsmissionenpåsen, och ska precis lägga ut ett överkast för bortskänkes. Så tack för lite pepp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Jag tror att man kan nå långt med spontana rensningar, framför allt om man involverar resen av familje. Just när det gäller barnens kläder är det ju ettt evigt rensande känns det som.

      Radera
  2. Fick härmed energi till att lägga grejer på en bortskänkessida på fb :)
    TACK och god helg.

    SvaraRadera
  3. flingor som ingen gillar har jag svårt att slänga... ibland har jag blandat i brödbak....

    SvaraRadera
    Svar
    1. (snåla jag har sparat några tomma godishus, tänkte fylla med frukt och nötter och andra nyttigheter till barnbarnen...)

      Radera
    2. hihi, havssaltet i fönstrena är kvar, maken har varit krasslig...

      Radera
  4. En gång i tiden så köpte jag och köpte jag, fyllde mina förråd med allehanda grejer...men hålet i själen fylldes inte, det tycktes vara omättlig. Nu har jag givit bort det mesta eller slängt och saknar inget! Och det tomma hålet har så gott som fyllts igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra skrivet! Visst är det så att många försöker att fylla ett hål i själen.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin