tisdag 24 februari 2015

Semmeldags igen

februari 008

Fettisdagen var ju redan förra veckan men i min familj äter vi semlor i 4 veckor från och med fettisdagen. Eftersom vi brukar äta soppa på tisdagar passar det bra men semla till efterrätt. Jag brukar göra mina egna semlor eftersom jag vill ha en liten men fast bulle, mycket mandelmassa och lite grädde. I år hade jag tänkt att köpa färdig mandelmassa men efter att ha studerat butikens utbud lite närmare köpte jag med en påse sötmandel istället.

Marsipan består av mandel och socker. Ingen konst, låter det som. I ODENSE Mandelmassa är proportionerna av mandel och socker väldigt noga avvägda. Den ska vara lagom söt och ha den rätta mandelsmaken.

Men läser man det finstilta så innehåller mandelmassan även annat än bara mandel och socker nämligen: Sötmandel 50%, Socker, Vatten, Glukossirap (Vete), Etylalkohol, Konserveringsmedel Kaliumsorbat (E202). Kan Innehålla Spår Av Aprikoskärnor.

Vill du hellre ha mandelmassa som bara består av socker och mandel får du mitt recept här:

  • 1 dl socker
  • 1 1/2 dl sötmandel
  • ev lite vatten och man vill ha en lösare konsistens
Skålla mandeln genom att låta dem koka upp i en kastrull med vatten. Ta bort skalet genom att trycka på mandlarna så att det lossnar. Att gnida dem med en kökhandduk är ett annat trick. Mixa mandlarna och sockret med en mixer eller stavmixer. Eventuellt kan man tillsätta lite vatten på slutet om man vill ha en lösare konsistens.

6 kommentarer:

  1. Jag skållar inte mandeln utan mal den som den är. Sedan blandar jag socker, mal mandel, bulldegen som blir över när man gör lilla gropen i semlan och en liten skvätt ovispad grädde. Det blir en god, ganska fast mandelmassa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får resta att inte skålla mandel nästa vecka. Jag har också läs recept där man lägger mandel i blöt över natten. Precis som du så blandar jag ut mandelmassan med bullsmulorna och grädde. Dagens semlor blev supergoda!

      Radera
  2. Hur gör du med arsenik i riset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte funderat så mycket på det. Vi äter inte speciellt mycket ris i vår familj, däremot dricker dottern knappt 1 l rismjölk i veckan. Jag får följa vad som skrivs om det helt enkelt.

      Radera
  3. När det gäller mat så kommer det nya larm hela tiden och mycket handlar egentligen om miljön. Vi försöker bidra genom att handla så mycket lokalt som möjligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hänger absolut ihop. Det är också en anledning till varför vi inte äter så mycket ris. Vi prioriterar mer närodlade rotsaker i vår mat. Vi äter nog mer potatis, pasta, mathavre etc än ris - som ju odlas på andra sidan klotet..

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin