torsdag 26 mars 2015

The life pie, en budgetvariant

“Money isn’t rocket-science, it’s discipline.”

 Även om jag är mer än nöjd med mitt budgetprogram YNAB så skadar de tinte att kolla upp alternativ. Alltid kan man få en eller annan tankeställare rörande sin egen ekonomi.

The life pie är en budgetmodell som har skapats av GailVaz-Oxlade. Hon brukar kallas den kanadensiska Suze Orman och har liksom sin amerikanska kollega gett ut en mängd böcker, skriver krönikor och har även ett TV-program som heter Til Debt Do Us Par. Hon förespråkar en sorts "common sense- förhållande till ekonomi, att det inte behöver vara så himla svårt det här med pengar.

Källa: Gail Vaz-Oxlades bok "Debt Free Forever"

"Nobody’s percentages come out perfectly on every budget they do. (Yes, you have to do a budget every time your life changes in some way.) The key is to know where your money is going and to decide if you’re happy with how you’re spending it. The Life Pie helps you put things in perspective". 

Hennes budgetmodell har vissa likheter med 20/30/50 modellen som jag har skrivit om tidigare. Man kan läsa mer om hur procenten fördelas på hennes webbplats Debt Free Forever:  men här är översiktlig guide:
  • 35% for boendekostnader (hyra/avgift/amortering, el, försäkring, underhåll etc),
  • 15% for transport (avbetalning på billån, bensin, försäkring, busskort, parkering),
  • 10% for sparande (long-term saving),
  • 15% for amortering , och
  • 25% för livet (allt från mat till nöjen, medicin etc) Helt enkelt allt som inte kan sorteras in i de andra fyra kategorierna.
Sen gäller lite tilläggsregler:

"If you are spending more than 15% of your income paying off your consumer debt you have waaaaay too much debt. You need to put as much of your income into debt repayment as necessary to get all your consumer debt paid off in three years or less".
 Jag provade att lägga in min egen ekonomi i "pajen" och fick följande resultat:






I housing har jag lagt amortering, el, bostadsrättsförsäkring + bostadsrättsavgift
Debt är extraamortering + studielån (kanske borde extramortering legat under savings?
Savings är pension och långtidssparande
I life ingår allt från semesterspar (ganska mycket just nu) till mat och kläder. Det är en kategori som jag ligger över i men å andra sidan ligger jag framför allt under vad gäller transport (fördelen med att inte äga bil)


Jag tycker att det här är en helt ok modell att mäta sin ekonomi emot. Liksom med 20/30/50 modellen har den fördelen att den utgår från procent och inte exakta summor vilket gör att man kan använda den oavsett inkomst och levnadsförhållanden. Den kan också vara en bra utgångspunkt om man vill diskutera ekonomi med familj och vänner utan att behöva gå i i detalj på hur mycket man tjänar...

Är du intresserad av hur andra planerar sin budget? Kolla in gästinläggen i serien "min budget" som jag körde förra året.

Mer
Vill du kolla in så finns det en rad olika verktyg tillgängliga på hennes webbplats. Allt i från interaktiva budgetkalkyler till en interaktiv "holiday spending plan" (dags att börja tänka på julen...)
Två bra krönikor; Keeping our sense of entitlement in check och Financial freedom is in you head.
Ett skeptiskt inlägg, det handlar om kontexten...

1 kommentar:

  1. Klok tanke om att göra upp budget när ens liv förändras och sen tänka efter om man är nöjd så. Jag har konstaterat att jag inte tänker pensionsspara mer än 200/ månad och fortsätter jobba 80%. tänker inte bli bitter om jag anser att min pension är låg. När barnen flyttat och jag går i pension får jag väl anmäla mig till Röda korset eller något om jag vill åka utomlands och engagera mig i någon förening som har godfika på mötena någon gång för att få guldkant på vardagen om det kniper ;-). Jag kan det där med att leva på lite pengar om det skulle krävas och eftersom jag medvetet väljer att göra som jag gör så tänker jag stå mitt kast. Man vet ju inte ens om man får gå i pension. Kram

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin