onsdag 15 april 2015

Bokonsdag: The food traveler, Runt världen på 60 recept



Titeln till trots är det här en svensk bok, skriven av Zvonko Sokcic och Anders Wennerstrand, och den handlar om att  att resa runt världen på 60 recept. Jag fastnade direkt för den här boken på biblioteket eftersom mat och resor är några av mina största intressen. Jag brukar ha en lista på 15-20 saker som jag vill äta när jag reser någonstans. Min nästa resa går till Rom och jag skrivit ner adresserna till 5 olika gelatoställen, 2 bagerier och 7 olika typer av restauranger - allt från trattorier till osterier och barer (har du några fler Romtips förresten? Lämna gärna en kommentar!).

Recepten i boken tar läsaren med till Bali, New York, Barcelona, Mexiko, Thailand, men också svenska Välnäs gård (där man föder upp får). Platserna är utvalda för att de helt enkelt är några av Zvonkos favoritplatser på jorden. Jag fastnade framför allt för avsnittet som handlade om Mexiko. Texmex mat är populärt här hemma och jag lagade en variant på bokens Tortillasoppa (bort med serranoskinka, kyckling och jalapeno) och resultatet blev helt ok även om det kanske inte var helt autentiskt längre.

Det var även kul med ett avsnitt om England då engelsk mat väl inte har något superrykte. I boken tipsas om att från ostron i bacon till efterrätten Eton mess, en sorts marängsviss..

Bra med boken
Tanken med boken är att man ska kunna resa på hemmaplan, kanske återuppleva några härliga matminnen. Eftersom jag varken varit på Bali eller i Barcelona får jag en chans att föreställa mig hur maten smakar på plats. Längst bak i boken finns restaurangtips ifall du faktiskt kommer iväg på riktig toch vill uppleva bra mat på plats.

Mindre bra med boken
De flesta av recepten innehåller kött vilket gör att de inte blir aktuella för mig.

Vill du provlaga så har DN publicerat tre recept från boken:
  1. Breakfast burritos
  2. Pho - nudelsoppa
  3. Ankrilette
 
Om författarna

Zvonko ”Zwampen” Sokcic är efter 30 år som kock i toppskiktet en av Matsveriges tungviktare. Han har bland annat varit kökschef på Edsbacka krog, Berns och Sundbyholms slott och delägare i KB och Conny & Zwampen. Aptiten på allt som är gott har även gjort Zvampen till matresefixare, vinimportör och matbloggare. Genom åren har han tagit sig till över 60 länder, alltid med mat och vin i fokus. Allt enligt mottot ”jag vill inte dö nyfiken”. Han bloggar om mat och resor på The Food traveler.

Anders Wennerstrand är journalist och jobbar som redaktör på TT. Tidigare drev han populära vinbloggen Nettare e gioia och han skriver regelbundet i bl a Livets goda.
Karl Linde är en av Sveriges internationellt mest meriterade filmarbetare med en 25-årig karriär i Hollywood bakom sig där han har jobbat med regissörer som bl a Paul Thomas Anderson, David Fincher och Sam Raimi. Kärleken till resor och mat har funnits i hans släkt sedan generationer.
Karls senaste gastronomiska äventyr var en ett år lång resa runt Stilla Havet och Oceanien tillsammans med sin familj.
Miroslav Sokcic har en bakgrund som formgivare.
Förordet är skrivet av Mons Kallentoft, författare och matnörd..

3 kommentarer:

  1. aha, inte då dessa lyxätare som reser runt världen på lyxrestauranger....

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag älskar engelsk mat ♥

      Har du sett:
      http://www.svtplay.se/smak-av-england

      Radera
  2. Åh vad kul med Rom! Det är sex år sen jag var där nu, och mitt bästa minne är gelatoställena. Och hur ont jag hade i fötterna efter att ha gått och gått och gått... Ha det så härligt!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin