måndag 18 april 2016

Nya perspektiv ger rensningslust

Me and my bags

Allt jag behöver - i två väskor...

Som så många gånger förr ser jag på mitt hem med nya ögon när jag kommer tillbaka efter en resa. Visst är det skönt att vara hemma igen, sova i sin egen säng och framför allt att träffa sina nära och kära igen men man ser också alla prylar - onödiga prylar därhemma. Helgen har sålunda ägnats åt hemmafix som städning och rensning (även utomhus i form av bostadsrättsföreningens städdag).

Vi har bytt TV- och bredbandsleverantör i föreningen så nu har jag utrustning som ska skickas tillbaka, tomma kartonger  och överblivna sladdar.
Mina souvenirer ska också beredas plats. Från min resa har jag nämligen köpt med mig en tehuva och ett spel från Mongoliet, en måttsats i metall och en matlåda från Kina samt lite nya underkläder (från favoritkedjan Uniqlo som hade butiker i Beijing). Barnen fick pappersnäsdukar med roliga mönster och picknickset med ätpinnar. 

Just matlådor är jag väldigt svag för och jag har tidigare fyndat smarta matlådetillbehör när jag varit i USA. Men så är det något jag använder i princip varje dag också.

Barnen växer som ogräs för tillfället så det rensas ut urvuxna kläder varje vecka, så även denna. Jag passade även på att ta undan vinterkläderna (och skorna) som knappast kommer att användas mer. Dottern och jag gjorde en raid i vårt gemensamma sovrum och dammade och plockade. Det resulterade bland annat i att vi rensade i dotterns bokhylla - ut med småbsrnsböckerna och gamla skrivhäften från lågstadiet. 

Jag har städat kylskåpet och gjort upp en plan för att "äta ur" skafferiet och matkällaren de närmaste veckorna. Dels för att rotation på innehållet men också som ett sätt att hålla nere matkostnaderna. Fr.o.m maj och några veckor framöver inleds nämligen mitt 40-års firande som kommer att pågå under flera helger. Jag har lagt undan pengar sedan innan men det skadar inte att ha ordentliga marginaler.
Eftersom jag redan fått frågan om vad jag önskar mig (framför allt upplevelser om jag ska vara ärlig - men också ätbart och drickbart) så är det bra att fundera lite över vad man saknar. Detta upptäcker man bland annat när man rensar.. Hittills har jag kommit på två saker, en mortel (något som jag funderat länge på) och en ny kastrull (för att ersätta en gammal sliten).

Mitt bästa rensningstips är att få ut och iväg sakerna snabbt. Jag har helt enkelt inte plats för kassar och lådor med utrensat i lägenheten.. Jag försöker att lämna urvuxna barnkläder till kompisar och loppisgrejer till Myrorna eller Lions (ligger i vårt hus) inom en vecka för jag vet att det annars lätt blir stående i källarförrådet...


3 kommentarer:

  1. vilka kul souvenirer, som gammal tant har jag egentligen allt, så önskningar är få...

    SvaraRadera
  2. Oh, ibland skulle jag vilja rensa allt, flytta in i en liten, liten lägenhet och bara ha med mig det nödvändigaste och några av de allra käraste ägodelarna. Har en förmåga att stöka till, lite prylar, inte så mycket att stöka med, tänker jag när jag inte har lust att städa. Dragit hem så mycket grejer i mitt liv,gjort mig av med en hel del, men det märks knappt. Ett spartanskt liv med få ägodelar skulle kännas som en rikedom.
    Fortsätt rensa och skapa rum för annat i livet. Elsa

    SvaraRadera
  3. Hos oss har vi en bytes och bortskänkes sida på facebook där jag verkligen gjort succe´. Ramryggsäck mot älgstek, spjälsäng mot korvstrog osv. Riktigt bra :-). Sen skänker jag bort en hel del grejer till nyanlända också. Skönt att bli av med saker. Jag köper inte speciellt mycket då jag ständigt påminns om att vi redan har ett helt bohag lite drygt. Borde bli bättre på att rensa helt enkelt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin