fredag 17 juni 2016

En natt i eremitens koja


Bild: Nordens ark

Som många av er gamla läsare vet så är jag väldigt förtjust i miniboenden och har övernattat i en trädkoja tidigare. För mitt 40-årsfirande (som pågick i flera månader om man räknar in mitt tågäventyr) hade jag bokat in två nya trädkojeövernattningar. Den första var i slutet av maj då jag firade min födelsedag genom att bjuda in storfamiljen till en heldag med guidning på Nordens ark som är ett av mina favoritställen. En del av familjen åkte upp redan kvällen innan så att vi kunde äta middag tillsammans.
Barnen och jag valde naturligtvis att övernatta i deras trädkoja - Eremitaget, medan resten av gänget bodde på hotellet eller åkte upp över dagen.

Eremitaget ligger mitt i skogen, uppe på ett berg med utsikt över Nordens Arks Ekopark. Boendet är inrett med fyra sängplatser, utedass och en vedkamin. Tanken är att man ska koppla av och njuta av knastret från vedkaminen i ljuset av fotogenlampan. Man kan laga enkel mat på vedspisen men det finns också en grillplats med vindskydd alldeles i närheten.

I instruktionerna stod att vi skulle ta med sovsäck, ficklampa, kläder efter väder och värmeljus.Det finns ingen elektricitet eller rinnande vatten i stugan däremot finns det en mulltoa i ett uthus som ligger vägg i vägg med kojan.

Eremitens koja, Nordens ark

Litet men funktionellt inrett! Plats för 4 personer vid matbordet. Väldigt fin utsikt genom fönstret och utifrån trädäcket som gick längs kojans ytterväggar.

Eremitens koja

Sovplats för fyra och bekväma sängar men utan stege är det lite krångligt att ta sig upp i överslafarna

Eremitens koja, Nordens ark

Vedkaminen värmde snabbt upp den lilla stugan och hade man stannat längre hade man kunnat få varmt vatten genom att värma det på kaminen.

Stugan låg en kvarts promenad iväg från parken och eftersom juninatten var så ljus behövde vi ingen ficklampa. Då vi skulle äta middag och även frukost (ingår inte när man bokar övernattning i eremitaget men kan köpas till extra) dagen efter uppe på hotellet så tillbringade vi egentlign inte så jättemycket tid i eremitaget - vilket kanske var lite synd.

Sammanfattningsvis var eremitaget väldigt mysigt. Det låg väldigt vacker och jag skulle kunna tänka mig att stanna längre. Eftersom det inte ingår frukost så är priset ganska dyrt - lika dyrt som att bo på det vanliga hotellet. Däremot ingår inträde till parken.

I juni har jag bokat in mig i Sjunde himlen, en mycket lyxig trädkoja utanför Falköping - det ser jag fram emot!

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin