fredag 2 september 2016

Lyxig helgfrukost med egen granola

Granola

Frukost på språng

På helgerna brukar vi lyxa till det med olika sylter/marmelader och rostbröd men efter min antibiotikakur i somras försöker jag att äta en hel del naturell yoghurt. Så här i äppletider finns det alltid äpplemos hemma (här hittar du mitt crockpot-recept) men jag var lite sugen på att göra egen granola eller "rostad müsli" som jag kan tänka mig att det heter på svenska.

Jag tittade på lite olika recept innan jag helt enkelt bestämde mig för att utgår från det jag hade i skafferiet. Jag ville även undvika allt för mycket onödigt socker i form av socker, sirap och honung. Jag skippade även torkad frukt eftersom jag inte var så sugen på det.

Så här blev mitt recept på ca 2 liter granola

  • 2 dl gammal muesli som jag hade i skafferiet
  • 7 dl havregryn
  • 2 dl vetegroddar
  • 2 dl kokosflingor
  • 2 dl solroskärnor
  • 2 dl pumpakärnor
  • 1 dl hela linfrön
  • 200 g grovhackade valnötter
  • 0.5 tsk salt
  • 1.25 dl vatten
  • 1 dl överbliven äpplejuice
  • ca 4 msk sirap


Väldigt gott även om det var lite pyssligt att passa granolan i ugnen. Den blev lätt lite bränd i kanterna. Till slut kom jag på att tricket vara att slå av ugnen och låta den torka på eftervärme!

Tidigare i somras nappade jag på ett erbjudande där man fick en yogurtbägare om man köpte något annat. En sådan är väldigt praktisk att ha med om man t. ex ska med ett tidigt tåg eller försover sig och måste ta med frukosten till jobbet, bara att hälla i lite yogurt och sedan lägga granola i locket.
Jag har även provat att strö lite granola över den här äpplekakan - också väldigt gott! Man kan skiva äpplet istället för att skära det i bitar och jag lägger till ett ägg i smeten också för att den ska bli lättare att spritsa.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. ibland gör jag a traditional full English breakfast - och låtsas vara där ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott det med. Jag ska blogga om mitt besök i Oxford senare - där var det full English varje dag!

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin