måndag 19 september 2016

Matmåndag: Sylt och mos i crock-pot

Plommonsylt

Sönderkokta plommon

I år är det ett riktigt äppleår och jag har gjort flera omgångar äpplemos. Även i år har jag använt min crockpot för att göra mos som jag sedan passerar och kokar upp med socker.

Jag testade även att göra plommonsylt i min crock-pot. Eftersom jag har en mosvagga är det enkelt att bara koka ihop allt (5h på setting high). När frukten har kokat ihop kan man passera den och åter koka upp den med lagom mycket socker. Eller så häller man i socker redan från början. Jag går mest på känsla när jag lagar mat och är inte så noga med att mäta och väga...

Mosvagga

En bra investering om man gör mycket mos och sylt!

Jag steriliserar mina burkar i ugnen men använder inga övriga konserveringsmedel.Min mosvagga är ett ovärderligt hjälpmedel och i år har jag även investerat i en sylttratt som är bredare än en vanlig tratt. Jag hittade min på ICA Maxi men den finn säker på flera ställen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin