onsdag 5 oktober 2016

Bokonsdag - YOLO! Man lever bara en gång...


"carpe diem" for stupid people(Urban dictionary)

YOLO är ett populärt uttryck hos mina barn - "Man lever bara en gång"... Oftast som ett försvar när de har hittat på dumheter... Idag handlar det dock om uttrycket i ett lite annorlunda sammanhang. "You only live once" eller "Man lever bara en gång" som boken heter på svenska är en inspirerande bok av typen "coffee table book" som ges ut av Lonely planet.
Den innehåller tips på 500 olika typer av fantastiska upplevelser men det är faktiskt inte bara storslagna, klassiska äventyr utan det handlar även om de där mindre men minst lika stora upplevelserna som finns på närmare håll. Det handlar om att leva varje dag fullt ut och ta vara på alla äventyr och upplevelser.

Boken är uppdelad i upplevelser som tar en timme, en dag, en vecka, en månad eller ett år.

En timme
Upplev gryningen. Naturligvis blir det extra spektakulärt att se solen gå upp från Sinaiberget i Egypten eller i Longyearbyn på Svalbard men att vara utomhus och solen gå upp är något man borde göra oftare även hemmavid.

Untitled

En av mina mest minnesvärda måltider i år , vin och tapas (billigare än 5-rätters) på Barrique med kollegorna

En dag 
Ät en måltid att minnas. Noma i all ära men en tre-rätters lunch i närmsta stad är ofta betydligt billigare än att gå ut och äta på kvällen.

En vecka
På en vecka hinner man fördjupa sig mer i sitt resmål än en långhelg. I boken tipsar man om ridsemester och safari. Men man kan ju gå en kurs i allt från foto till vegetarisk matlagning. Här hemma har folkhögskolorna ofta olika typer av veckokurser under sommaren. Vissa vänder sig dessutom till hela familjen. Alla folkhögskolekurser hittar du här!

Transmongolian

Någonstans i Mongoliet

En månad
Bygg en stuga, lifta med ett fraktfartyg eller åk tåg längs någon klassisk sträckning. Det sistnämnda är något som jag har med på min lista: Att åka Transmongoliska tog inte riktigt en månad även om man naturligtvis kan dra ut på genom att göra flera och längre stopp. Det är aldrig långtråkigt att åka tåg i flera dagar eftersom man varvar ner och hamnar i helt annan livsrytm där måltiderna blir dagens höjdpunkter.

Ett år 
Här har vi de riktigt stora äventyren. Inte många har lust, råd och tid att åka jorden runt, bestiga bergstoppar på alla kontinenter eller cykla genom Asien. Men varför inte ta att foto om dagen, eller spela in en videosnutt? Det är ju alla ögonblick som gör livet verkligt. Och att lära sig ett nytt språk - det är ju ett toppentips! Själv satsar jag på spanska under det kommande året! Vamos a la playa...


Det här är en perfekt presentbok men den är också bra för någon som kanske har genomgått en större förändring i sitt liv, separation, dödsfall, skilsmässa eller sjukdom och som vill ha något roligt och spännande att fokusera på.

Själv hinner jag faktiskt aldrig ha tråkigt även om jag har hört att det ska vara bra.... jag har tusen olika saker jag vill göra, böcker att läsa, filmer som jag vill se och efter att ha läst den här boken fick jag inspiration att lägga upp ytterligare några saker på min redan långa bucket-list (vill du inspireras av den så hittar du den här)

Vad har du på din lista?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin