måndag 3 oktober 2016

Matmåndag: 2016 - baljväxternas år

Ethopian street food

Etiopisk mat med flera olika typer av baljväxter


FN:s generalförsamling har deklarerat att 2016 är internationella året för baljväxten. Till baljväxter räknas bönor, ärtor och linser och grunden för beslutet uppges vara FN:s önskan att världen ska uppmärksamma baljväxternas roll som hållbart, säkert och näringsrikt livsmedel.

Själv gillar jag att äta baljväxter  - att de sedan både är är klimatsmarta och kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar ser jag som en bonus. Dessutom är det billig mat! Hos oss är det alltid köttfri måndag och det blir oftast någon typ av bönor till middag. Barnen gillar baked beans on toast bäst medan jag är mer förtjust i BBQ beans med majsbröd och coleslaw.


Baked beans on toast á la familjen Gramming


Överblivet rostbröd från helgen
1-2 burkar Baked beans (vi gillar Heinz bäst)
smör eller bregott eller liknande


Värm bönorna i en kastrull (medelvärme)
Rosta brödet
Bred på smör
Häll bönorna på det rostade brödet

Vill du ha mer protein? Stek ett ägg eller två att ha till. Eller varför inte lite stekta tomater och champinjoner om du har det hemma.

Enjoy!


Mer
Vill du prova lite andra baljväxtrecept har jag min receptsida där jag länkar till olika recept, bland annat  lins- och spenatsoppa.
Här i Sverige finns Baljväxtakademin som bland annat vill sprida kunskap om baljväxter.
Baljväxter minskar jordbrukets utsläpp av växthusgaser 
(referat av artikeln Legumes for mitigation of climate change and the provision of feedstock for biofuels and biorefineries från (Review in Agronomy for Sustainable Development)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin