måndag 15 januari 2018

Matmåndag - äta ur frysen, en fin januaritradition

Blåbärsscones

Blåbärsscones 

Januari är det traditionsenliga snålmånaden då man ägnar sig åt sådant som att äta ur frysen. Jag föredrar att tänka på det som en snålmånad istället för en fattigmånad då vi talar om frivillig snarare än påtvingad enkelhet. Även om det ibland har varit mindre lyckat att äta ur frysen (som när jag åt för mycket svamp). På bilden ovan en av mina mer lyckade frysrätter där jag inte bara gjorde åt med blåbär som nog legat alldeles för länge i frysen utan även glutenfri mjölblandning (som jag nog köpte in för att baka glutenfria brownies). Receptet kom från Mitt Kök - jag bytte bara ut mängden mjöl rätt av och använde muffinsformar av silikon.

Vi har även haft en hamburgarekväll där alla fick olika typer av burgare. Eftersom vi är tre i familjen och de flesta paket innehåller 4 burgare, alltså blir det oftast en över. Favoriten bland halvfabrikat är Anammas burgare men vi gillar även fiskburgare. Vill man göra burgare från grunden gillar jag morots- och halloumibiffar.

Däremot lyckades jag inte göra något vettigt av all mynta som jag frusit in. Nästa år får jag torka den istället.

Har du några bra frysrätter som du kan tipsa om?

3 kommentarer:

  1. den traditionen har vi fortfarande, fast vi nu har en modern självavfrostande frys.

    P.S.
    sonen tipsade om japanska Marie Kondos rensa-bok som hade många råd till oss maximalister:

    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/01/stadning-for-oss-maximalister-la-kondo.html

    SvaraRadera
  2. bär och frukt utan fett kan ligga många år i frysen, innehåller bara vatten...

    SvaraRadera
  3. Jag gör ju en massa storkok och fryser in portionsvis å det har ju blivit några favoriter. Sambon som äter kött är väldigt glad i chili fast på pulled pork (ibland har han fått pulled beef istället å inte protesterat)istället för köttfärs. Jag upplever att pp tinar fortare än köttfärs. Färssås på blandfärs till sambon och av vegfärs till mej är också något som hela tiden återkommer. Å lasagne, gör stora formar frys in i portioner. Stoppa de frysta portionerna direkt från frysen, ner i ugnsformar och värm. Helt suveränt.

    Jag kör också frystömning nu i januari (ev. en bit in i februari med), försöker äta ur kyl å skafferi med så det har blivit ett par grytbröd där jag bara behövt köpa till jäst å en massa ledsna rotfrukter har blivit ugnsbakade ihop med klyftpotatis alt. hamnat i mina lunchsoppor.

    Alla bär som finns i frysen får nog bli pajer, smoothies och pannkaksylt

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin