fredag 16 mars 2018

Street art och mycket mer i Borås

Borås

Tidigare veckan gick det ut ett mail på kontoret om att nu var det minsann dags att lämna in sina semesterönskemål. Jag brukar alltid ha en utlandsresa eller två på lut men i och med att jag dragit i bromsen under våren av bland annat hälsoskäl har jag även medvetet valt att inte planera för någon längre resa i år. Det blir norra Europa med barnen och definitivt lite hemestrande i form av dagsutflykter och kanske en långweekend här och där.

Idag bloggar jag om Borås, en stad som ligger mig varmt om hjärtat (pizzaincidenten till trots) eftersom jag läste till bibliotekarie på högskolan där. För många år sedan tipsade jag om Nätverket miljöpalettens sammanställning över smultronställen Sjuhärad men den verkar inte finnas tillgänglig längre (och jag har raderat inlägget då alla länkarna var inaktuella). Så idag blir det två egna Boråstips.

2017-09-09 08.57.35

No limit - street art festival
2017 var det tredje gången som Street art festivalen "No limit" arrangerades i Borås. No Limit är en street art festival som bjuder in konstnärer från hela världen att delta i förvandlingen av det offentliga rummet och skapa ett gigantiskt utomhusgalleri. Festivalen innehåller alla typer av gatukonst, från muralmålningar till skulpturer och installationer. Jag var själv där en regnig septemberdag förra året och lyckades bland annat hitta Konstkollektivet Anonymouses installationer, Dunken och Pärlans tyger. Det gör inget om du inte lyckas tajma in själva festivalen - de flesta verken är permanenta och kan beskådas året om. Är du intresserad av konst kan jag även rekommendera ett besök på Borås Konstmuseum och/eller Abecita Konstmuseum

Navet 
Navet Science Centre har till uppgift att främja intresset för teknik, naturvetenskap och matematik för barn och ungdomar och har som enda regel och motto "inga händer i fickorna"! Jag var där med barnen för ett par år sedan och vi kunde lätt spendera hela dagen där. Det fanns allt från vattenexperiment till koppling av batterier, hur kroppen fungerar och massor av matematiklek och spel. Allt genomsyrades av ett hållbarhetstänk med många bra tillfällen att uppmärksamma barnen på hur man kan leva miljövänligare på ett lättförståeligt sätt. Vid vårt besk fanns det en "affär " där barnen kunde lek-sälja secondhand kläder och miljömärkt mat till varandra.
Navet ligger en kort promenad från Borås resecentrum så det går lätt att ta sig dit även om man inte är bilburen. Plus även för att man kan ta med sig matsäck (eller köpa enklare fika där).

Hur ska du sommarsemestra i år?

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin