onsdag 19 oktober 2016

Bokonsdag: Miljödieten


Kan det vara så enkelt att den mat som är bra för vår planet också är den som är överlägset bäst för vår kropp? Om vi minskar på köttet, äter mer grönt, köper ekologiska råvaror, följer årstiderna i valet av grönsaker och använder mindre socker – vad får det egentligen för effekt? På miljön och på midjemåttet? 

Idag recenserar jag boken Miljödieten som jag hittade på biblioteket. Vem vill inte bli snyggare, smalare, sundare  - och rädda planeten på kuppen? Jag slutade själv äta kött när jag var i 10-årsålder. Sedan dess har jag varit vegan i perioder men nu landat i någon sorts blandkost - fortfarande inte kött, mest grönsaker men en del ägg, fisk och skaldjur. Trots att jag är intresserad av mat inser jag att jag inte äter och rör mig optimalt. Samma insikt drabbade Daniel Öhman som efter att ha fört matdagbok insåg att det nog slank ner för mycket kött, för lite grönsaker och att han inte rörde på sig så mycket som han egentligen trodde.


Miljödietens fem steg

1. Mindre kött och mera grönt
2. Dra ner på sockret
3. Välj ekologiskt
4. Följ årstiderna
5. Rör på kroppen

Miljödieten innehåller egentligen inga revolutionerande nyheter. Och jag skulle även säga att det är mer av en livsstil än en diet - ungefär hur jag ser på medveten konsumtion i förhållande till köpstopp. Om vi halverar vårt köttätande minskar vi matens klimatpåverkan med 40 procent. Kött, mjölk och ägg står för två tredjedelar av de utsläpp som kommer från världens matproduktion. Dessutom är det varor som har kortare hållbarhet och som vi följaktligen slänger en del av.


Miljödieten

Genomsnittsvenskens tallrik

Jag trodde faktiskt att genomsnittssvensken åt mer kött och möjligen också att LCHF påverkade fler människors kosthållning.


Miljödieten

Fördelningen á la Miljödieten

Boken innehåller naturligtvis en massa goda recept. Ungefär hälften av boken innehåller recept på rätter med bönor, såser och röror m.m. För den som har lätt att fastna i yogurt och müsli träsket finns det några frukostrecept. Auberginepastejen (i princip samma som Baba Ganush men utan vitlök) blev jag själv sugen på. Man väljer själv hur långt man vill gå med miljödieten då rätterna kan tillagas på tre olika vis: veganskt, vegetariskt med inslag av ägg och mjölkprodukter eller med en stor del grönsaker med inslag av kött eller fisk.


Om du vill provlaga några recept så finns bland annat de här recepten:

Jag gillar att kokboken är sprungen ur livsstilsförändringar och inte bara är en glossig samling recept som en kändis knappt provlagat. Maximilian skriver om varför han blev vegan och hur det gjorde det svårare att laga bra mat eftersom en köttbit kan kompensera kassa tillbehör. Daniel har också en gedigen bakgrund som journalist med fokus på mat och miljö.

Mer
Därför blev jag vegan - intervju med Maximilian

Om författarna
Maximillian Lundin är kock, konsult och föreläsare med inriktning på ekologisk och hållbar produktion och konsumtion. Han medverkar regelbundet som vegankock i Gokväll (SVT) och driver Stockholms första renodlat ekologiska och veganska restaurang, The Plant. Han har skrivit tre böcker tidigare: Årstidernas kokbok (Norstedts 2012), Jordens bästa käk (Ordfront 2011, tillsammans med Lotta Lundgren och Isak Wiig) och Gårdarnas mat (Norstedts 2008).

Daniel Öhman arbetar som undersökande reporter på Sveriges Radio och har framför allt jobbat med internationella granskningar av korrupta företag, säkerhetspolitik och miljöfrågor. Han är författare till böckerna Matens pris (Reporto förlag 2011, tillsammans med Malin Olofsson) och Saudivapen (Albert Bonniers Förlag 2014, tillsammans med Bo-Göran Bodin). Två gånger har han tilldelats Stora Journalistpriset (Årets Avslöjande 2011 tillsammans med Malin Olofsson för radioserien och reportageboken Matens Pris samt 2012 tillsammans Bo Göran Bodin för Ekot-reportaget "Saudiaffären".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin