måndag 16 december 2013

Ätbara julklappar, apelsinmarmelad i crock-pot

apelsinmarmelad

När jag gjorde äpplemos i oktober och kollade efter recept på webben hittade jag ett spännande recept på apelsinmarmelad i crock- pot. Nu är apelsinerna dessutom i säsong så jag passade på att koka marmelad som jag ska ge bort i julklapp.

Här kommer mitt recept

6 apelsiner
2 citroner
ca  800 g syltsocker (man kan använda vanlig socker också)
vatten

  1. Tvätta frukten och skär den i bitar (skal och allt). Jag gjorde tunna skivor med hjälp av min mandolin och skar sedan varje skiva i 4 delar. Glöm inte att pilla bort kärnorna! Ändarna strimlade jag med hjälp av en vass kniv.
  2. Häll i alla ingredienser i din crock-pot och låt koka ca 2 h på high. Enligt vissa recept ska man inte tillsätta sockret förrän i steg 2 men jag hade i allt från början.
  3. Koka därefter ytterligare 6 h på low. Apelsinmassan ska bli lite genomskinlig.
  4. Koka 2h på high UTAN lock.
  5. Gör marmeladprov. Lägg lite lite marmelad på ett fat som stått i kylen. Dra en ränna i marmeladen med en sked. Om den inte flyter ihop är marmeladen färdig. Om du är nöjd med konsistensen så häll upp på varma och väl rengjorda. Om den är för lös kan du prova att kokan någon timme till (på high utan lock).

Det går naturligtvis lika bra att koka marmelad i en vanlig gryta, se bara till att det inte bränns vid i botten. I en vanlig gryta går det snabbare, jag skulle uppskatta att det tar ca 45min -1 h

Min marmelad blev lite lös, mer åt Gunillas apelsinmarmelad hållet än som den där släta geleaktiga engelska varianten man kan köpa. Däremot smakade den så där härligt bittert som engelsk apelsinmarmelad gör. Den blev fantastiskt god och jag kommer nog att behålla en burk eller två själv! Dessutom luktade det gott i hela trappuppgången.

2 kommentarer:

  1. Man kan göra på två olika vis för att få apelsinmarmeladen lite tjockare utan att tillsätta något skumt.

    Antingen så skivar man apelsinerna kvällen innan man ska använda dem (ställ dem i en övertäckt bunke i kylen) å tar då tillvara på alla kärnor. Kärnorna lägger man i lite vatten och låter det stå för sig, i kylen över natten.
    Morgonen efter, eller när man gör sin marmelad så tar man kärnvattnet och häller med i grytan man ska koka i, vill man inte leta efter kärnorna i koket lägger man dem i en tekula och lägger med den.

    Eller så låter man kärnorna vara kvar när man skivar frukten och fiskar upp dem när de flyter till ytan under koket. Kärnorna innehåller nämligen ett naturligt geleringsmedel.

    Visst är det gott med egengjord marmelad å japp, den vill gärna bli sådär schysst engelsk och kraftig i smaken inte sötmjäkig.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det var nästan inga kärnor i apelsinerna, bara i citronerna men jag ska tänka på att ha dem med nästa gång.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin